Projekt i Duved

Välkommen till vår projektsida! Här finner du både aktiva och nyligen inkomna projekt i Duved. Som boende i Duved har du möjlighet att både utforska pågående initiativ och bidra med dina egna projektidéer. Låt oss tillsammans forma framtiden för vår by!

INKOMNA PROJEKT

Bastu vid Forsen

En idé har presenterats om att bygga en utebastu vid forsen, vilket skulle bli en härlig mötesplats för avkoppling och samvaro.

För att genomföra projektet behöver vi projektledare och deltagare! Vill du vara med? Fyll i formuläret nedan för att stötta projektet eller swisha till föreningens konto: 123-5535760.

Utegym

Vi har även fått in ett förslag om att skapa ett utegym i Duved, möjligen i anslutning till längdspåren. Just nu letar vi efter den bästa möjliga platsen att bygga gymmet. Tipsa gärna genom att fylla i formuläret ovan.

PÅ GÅNG I BYN

Vindskydd vid älven

Ett projekt av Åre kommun

Ett vindskydd kommer att placeras i Duved. Det är genom ett projekt i skolan som har gjort detta möjligt. Projektet heter Natursäker skola – projektmedel kommer från sociala investeringsfonden Åre kommun och LONA- lokala naturvårdssatsningar, naturvårdsverket.

Vindskyddet är byggt och kommer att placeras nere vid älven när våren kommer.

Beskrivning av projektet:
Åre är en kommun som präglas av fjällmiljö och friluftsliv. Som invånare i kommunen är det därför viktigt att ha kunskap om naturen, både vad det gäller säkerhet, trivsel och trygghet.

Kommunen har identifierat ett behov av att elever ska få både en aktiv skolvardag och fritid. Vidare har kommunens skolor olika förutsättningar för att genomföra friluftsaktiviteter, både beroende på dess geografiska placering och tillgång till relevant utrustning.

I förlängningen resulterar detta i en ojämlikhet i undervisningen för kommunens elever. I de fall där eleverna själva inte har med sig så mycket kunskap, utrustning eller utomhusvana hemifrån blir situationen än mer ojämlik.

Mot denna bakgrund genomfördes projektet Natursäker via skolan (hädanefter Natursäker) i Åre kommun. Syftet med projektet var att öka elevers kunskap om natursäkerhet och skapa en mer likvärdig undervisning i friluftsliv. Projektets aktiviteter har bestått av exempelvis utomhusundervisning, lärarträffar och aktivitetsdagar för elever med fokus på natursäkerhet.

Tillägg från Duveds byförening:

Vindskyddet tillhör skolan, men är tillgängligt för allmänheten att nyttja.

Vi vill passa på att uppmana alla att ta väl hand om vindskyddet som om det vore vårt eget.

AKTIVA PROJEKT

Vill du odla i Duved?

Under Duved Framtids bymöten framkom att det fanns ett stort intresse för kolonilotter på kyrklägdan. Skisser togs fram, ett arrendeavtal upprättades och alla lotter blev snabbt fulltecknade. Tyvärr visade det sig att det var alldeles för blött i marken när Olov med traktor var på plats för att gräva och fixa iordning området. Projektet lades ner.

Vi har nu fått möjligheten att odla på f.d. restaurang Trägårns tidigare odlingar vid gula huset nära Ica. En grupp bybor har i maj 2024 påbörjat arbetet med att rensa ogräs, planera för årets planteringar, och att skapa struktur för en Tillsammansodling. Om du är intresserad av att delta i Duveds Byodling är du välkommen att anmäla dig via länken här under.

AKTIVA PROJEKT

Historier om ditt Duved

Har du en intressant historia från Duved som du vill dela med andra?

Eller är du kanske bara nyfiken på att lära dig mer om byns spännande förflutna? Då är dessa träffar perfekta för dig! Kom och dela dina egna berättelser eller lyssna på andras minnen och upplevelser. Det är en unik chans att dyka in i Duveds rika historia och knyta band med andra som delar ditt intresse. Vi ser fram emot att höra dina berättelser och tillsammans upptäcka de skatter som gömmer sig i vårt lokala arv.

Har du en idé?

Har du en idé som kan berika vår by Duved? Duveds Byförening välkomnar alla medlemmar att bidra med sina projektidéer! Vare sig du vill leda ett projekt eller bara vara med och hjälpa till, är din insats värdefull. Genom föreningen kan du även ansöka om projektmedel för att förverkliga din idé. Dela med dig av dina tankar och låt oss tillsammans göra Duved till en ännu bättre plats!

För varje projekt kan du anmäla ditt intresse som projektledare eller deltagare via formuläret här bredvid. Ditt engagemang och din expertis kan göra stor skillnad!

Bidra till projekten

För att genomföra projektet behöver vi projektledare och deltagare! För att stödja dessa och andra framtida projekt, kan du swisha ett bidrag till Föreningens konto: 123-5535760. Varje bidrag, stort som smått, bidrar till att förverkliga spännande projekt i Duved!